Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Reduksjon i feilsorteringer tross overgang til henteordning

Hovedtrekkene i ny Mepex-analyse viser en høyere andel glassemballasje, en lavere andel metallemballasje og en lavere andel feilsorteringer, sammenliknet med 2022.

Reduksjon i feilsorteringer tross overgang til henteordning

For femte gang, ble det høsten 2024 gjennomført en plukkanalyse på Sirkels anlegg for å se på sammensetningen av innsamlet glass- og metallemballasje. Den første analysen ble gjennomført i 2013. Analysen er gjennomført av Mepex, på oppdrag fra Sirkel og Norsk Metallgjenvinning.

Formålet med analysen er å:

  • Å få informasjon om romvekt på glass- og metallemballasje levert til Sirkel’ anlegg på Øra
  • Å kartlegge sammensetning og renhet av innkommende avfall
  • Å kartlegge sammensetning og renhet av utsortert stål/blikk og aluminium

Hovedtrekkene i analysen viser en høyere andel glassemballasje, en lavere andel metallemballasje og en lavere andel feilsorteringer, sammenliknet med 2022.

Basert på analysen (i vekt), består innkommende glass- og metallemballasje av 87,7 % glassemballasje, 7,4 % metallemballasje, 1,9 % metall som ikke er emballasje, 0,3 % farlig avfall-emballasje, og 2,6 % restavfall (inkludert batterier).

Innsamlingsløsning gir store utslag

I områder med henteordning er innsamlet glass- og metallemballasje ca 35 % høyere enn i områder med bringeordning. Henteordning har i gjennomsnitt 18,8 kg per innbygger, mens områder med bringeordning har 13,8 kg glass- og metallemballasje per innbygger.
I analysen er 66,6 % av vekten beregnet til å komme fra henteordning og 33,4 % av vekten fra bringeordning. 14 % av innsamlet glass- og metallemballasje er næringsavfall

– Det er positivt å få bekreftet det vi har erfart over en lengre periode. Henteordning bidrar til betydelig høyere innsamling av glass- og metallemballasje. Vi ser at vi får en større andel av glassemballasjen som ikke er drikkevareemballasje når innbyggerne får et bedre system, sier Jacob Smith, direktør for innsamling og gjenvinning i Sirkel Glass.

Innsamlet glass- og metallemballasje sorteres på Sirkels anlegg i Fredrikstad. Foto: Mepex

Reduksjon i feilsorteringer

Feilsorteringene i innsamlet glass- og metallemballasje er redusert sammenliknet med tidligere år. Rapporten påpeker at reduksjon i feilsorteringer er overraskende:

«Lav andel feilsorteringer er overraskende da det som oftest synes å skylde en økning i andel innbyggere med henteordning for glass- og metallemballasje hjemme. Dette fører til høyere grad av utsortering, men erfaringsvis også høyere grad av feilsorteringer i det utsorterte avfallet, både i form av glass/metall som ikke er emballasje og annet restavfall. Den lave andelen feilsorteringer kan være en tilfeldig variasjon. Områder med henteordning hadde 3,3 % feilsorteringer mot 1,6 % fra områder med bringeordning.» (Plukkanalyse Glass-og metallemballasje 2024,Mepex)

Sirkel har hatt fokus på kvalitetsarbeidet i mange år, gjennom dialog med leverandørene, revisjoner, plukkanalyser, NMG og Sirkels kvalitetsfond, kvalitetskampanjer rettet mot innbyggerne og kåringen av kvartalets/årets leverandør siden 2020.

– Tallene vitner om at det foregår mye bra kvalitetsarbeid ute hos våre leverandører. Det er veldig tilfredsstillende å se at kvalitetsarbeidet begynner å gi resultater. Vi ser den samme utviklingen i avvikssystemet vårt. Andelen lass med avvik går ned på tross av at stadig flere leverandører går over til henteordning. I 2019 var andelen lass med avvik 26,7 %, hittil i år er andelen lass med avvik ca 17%. sier fortsetter Smith. 

Vask av renovasjonsbiler og lukkede poser

Rapporten synliggjør to lavthengende frukter som kan bidra til enda bedre materialgjenvinning:

-tydelig budskap om at glass- og metallemballasjen skal kastes løst i dunken

-rutiner for vask av renovasjonsbiler mellom innhenting av ulike typer avfall

Analysen av restavfallet viser at 29 % av restavfallet er glassemballasje og at sekker og poser til avfall utgjør 9,5 %. Dette skyldes i stor grad at innbyggerne leverer sortert glass- og metallemballasje i knyttede poser. Knyttede poser sendes til restavfallsbehandling.

– Her er det behov for enda tydeligere kommunikasjon ut til innbyggerne om at glass- og metallemballasje skal kastes løst i dunken. Hvis vi når ut med denne informasjonen kan vi redusere restavfallet som kommer inn med nesten 40 % og enda mer av glasset kan bli materialgjenvunnet, sier Gunhild Solberg, markeds- og kommunikasjonssjef i Sirkel.

Videre påpeker rapporten at organisk smuss i fraksjonen kan reduseres ved bl.a at renovasjonsbiler i større grad vaskes mellom innhenting av ulike typer avfall.

Positive trender for materialgjenvinningen

Alt i alt viser rapporten positive trender for innsamling og materialgjenvinning av glassemballasje.

– Vi opplever at vi er på riktig vei, en stadig større andel av glassemballasjen blir materialgjenvunnet til ny glassemballasje. I tillegg er det veldig positivt at kvaliteten på innsamlet glass- og metallemballasje stadig blir bedre. Jeg sender en stor takk videre til våre leverandører for innsatsen og for det gode samarbeidet, sier Morten Sundell, daglig leder i Sirkel Glass