Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Over halvparten blir mer motivert av kampanje

Over halvparten blir mer motivert av kampanje

I en kampanjemåling gjennomført av Norstat i juli 2024 av kampanjen «Sammen er vi en god sirkel», sier 26 % at de husker en eller flere elementer fra kampanjen.

I 2024 er kampanjen vist på kinoer over hele landet gjennom hele året, samt i sosiale medier i en kampanjeperiode på sommeren.

Kampanjen startet i 2021 og 17 av Sirkels største medlemsbedrifter har vært med i kampanjen.  I årets kampanje har Nestle, Askim frukt & bær og Nordic Pack vært med. Målet med kampanjen er å motivere til å kildesortere glassemballasje ved vise at glassemballasje faktisk kan gjenvinnes til ny emballasje -igjen og igjen, samt å vise samfunnsansvaret Sirkels medlemmer tar ved å sørge for høyverdig materialgjenvinning av glassemballasjen.

Innholdet i kampanjen blir også meget godt tatt imot, og skårer over benchmark på tvers av merkevarer, mediekanaler og investering:

  • 77 % oppfatter budskapet som troverdig
  • 84 % oppgir at budskapet er lett og forstå
  • 64 % oppfatter budskapet som relevant
  • 51 % oppgir at kampanjen gir økt motivasjon for å kildesortere glassemballasje.

 

Bakgrunnen for kampanjen var en medlemsundersøkelse gjennomført i 2020 der det kom fram at medlemmene ønsket at Sirkel i større grad skulle synliggjøre samfunnsansvaret de tar for glassemballasjen som settes på markedet. Som et svar på dette har Sirkel sammen med medlemmene siden 2021, kjørt kampanjen Sammen er vi en god sirkel.

Her kan du se alle kampanjefilmene

Gode tilbakemeldinger fra medlemmene på kampanjen

Gunhild Solberg, Marked- og kommunikasjonssjef i Sirkel

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på kampanjen, alle vi har invitert inn i kampanjen har sagt ja. I 2025 gjenbruker vi mange av filmene vi har produsert tidligere, sier Gunhild Solberg, markeds- og kommunikasjonssjef i Sirkel.

Her er noen tilbakemeldinger fra medlemmene som har vært med:

Orkla, 2021:

«Vi ønsker at vår emballasje skal gå i sirkel – bli resirkulert og få ny verdi. «Sammen er vi en sirkel»-kampanjen var en fin måte å minne forbruker om det å resirkulere glassemballasje er viktig – og at det å resirkulere faktisk har en stor verdi. Sirkel gjør en viktig jobb – og vi er glade for at vi fikk være med på kampanjen med Nora Syltetøy.

Johanne Kjus, Head of Sustainability, Orkla Foods

Coca-Cola, 2022:

«Sirkulærøkonomi for emballasje i mat- og drikkevareindustrien er en del av løsningen på våre felles klima- og miljøutfordringer. Kampanjen «Sammen er vi en god sirkel» forklarte betydningen av resirkulering av glass på en veldig fin måte og synligjør hvordan vi alle kan bidra i hverdagen.»

Per Hynne, Kommunikasjonsdirektør Coca-Cola Europacific Partners Norge

Barilla Norge, 2023:

«Barilla Norge er stolte av å være en del av en unik sirkel, som en av Sirkel Glass sine største medlemmer og en viktig bidragsyter i retursystemet for glassemballasje. Sammen tar vi vare på fremtiden, i dag. I Barilla er vi opptatt av å kunne tilby produkter laget med ingredienser av høy kvalitet fra bærekraftige forsyningskjeder. Vi tror på at gleden ved å dele god mat vil bringe mennesker sammen. Dette er selve grunnlaget for vår eksistens – vår forpliktelse og engasjement for mennesker og ikke minst planeten. Vi har vært så heldige å få ta del i Sirkel sin kampanje og gjennom det synliggjøre og inspirere forbrukere rundt samfunnsansvaret om å ta bærekraftige valg. Et flott initiativ, som vi er sikre på vil bidra til at enda flere tenker innenfor sirkelen!»

Ada Rolsdorph Braaten, Marketing Professional Meal Solution

Lerum, 2023:

«Lerum er stolt av å være med på «en helt unik sirkel» med våre syltetøyglass. En stor takk til Sirkel for sin fine og effektive kommunikasjon som viser at glass er laget av sand som er et rent natur- materiale og som kan gjenvinnes i det uendelige. For Lerum er kvalitet og mattrygghet essensielt og glass er en fantastisk emballasje. Både forbruker og kjeder har vist stor begeistring for filmen og kampanjen. Takk til Sirkel som sørger for at Norge er på verdens- toppen i resirkulering av glass.»

Marte Myklebust Åril, Markedssjef

– Vi setter stor pris på samarbeidet med medlemmene i kampanjen. Hvis noen har spørsmål eller innspill er det bare å ta kontakt. Vi ønsker alle våre medlemmer en god og fredfull julehøytid og ser frem til videre samarbeid i 2025, avslutter Solberg.

 

Fakta om kampanjemålingen:

Formålet med målingen er å avdekke kampanjepulsens effekt.

  • Hvor mange har fått med seg kampanjen?
  • Er kampanjen lett å forstå?
  • Påvirker det målgruppens motivasjon for kildesortering?

 

Metoden for undersøkelsen er Norstats landsrepresentative web-panel. Resultatene er vektet (lands.rep).

Undersøkelsen ble gjennomført uke 27-29 med 1000 respondenter (P18+).