I år har Sirkel et ekstra fokus på fordommer og myter rundt gjenvinning av glass- og metallemballasje.
I en ny reklame- og informasjonskampanje trekker vi frem karakteren «Thomas Tvileren», som ikke tror på gjenvinning av glass. Han fikk derfor bryne seg på en runde gjennom Sirkels gjenvinningsanlegg på Onsøy i Fredrikstad.
Hele 93 prosent av all drikkevareemballasje i glass finner veien til Sirkel sorteringsanlegg. Imidlertid er det fremdeles slik at flere ikke vet nok om prosessen og glassets evige liv.
– Nordmenn er generelt flinke til å gjenvinne glass og metall, men dessverre finnes det flere som slurver – og noen som til og med tviler på at gjenvinning av glass finner sted. Gjennom «Thomas Tvileren» setter vi dette helt på spissen, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Sirkel, Gunhild Solberg.
I filmene møter vi «Thomas Tvileren», en ung mann som ikke har særlig tro på gjenvinning av glass. «Thomas» kastes rundt enten om det er i en container, på et samlebånd eller i renovasjonsbilen. Stuntene er gjennomført av «stuntmannen» Jiemba Sands, uten hjelp av spesialeffekter.
– Alt som skjer i filmene er ekte, og gir virkelig et innblikk i hvordan det er å bli dratt gjennom et gjenvinningsløp. Foreløpig har vi fått god respons på filmene, som får mye oppmerksomhet i sosiale medier, sier Solberg.
I tillegg til filmene har vi laget en artikkel som forteller hele historien om glassets evige liv, fra glassflaske til ny glassflaske via sorteringanlegg og glassverk. Du kan lese artikkelen her.
Sirkels samfunnsoppdrag er å sørge for at mest mulig glass finner veien tilbake til gjenvinning, både i kommuner med henteordning eller bringeordning. Vi har derfor laget to versjoner av hovedfilmen tilpasset de to systemene.
I samarbeid med alle landets kommuner og våre medlemmer ønsker vi at flest mulig skal få bruk for film-materialet som er laget.
Ønsker du som medlem eller kommune å dele filmen i egne kanaler?
Alt materiellet er til fritt bruk for våre medlemmer og kommuner/IKS, og kan lastes ned på denne linken: https://we.tl/t-QWKqyH7QET.
For mer informasjon om kampanjen, LES HER, eller kontakt markeds- og kommunikasjonssjef i Sirkel Gunhild Solberg:
Mobil: +47 970 14 128
gunhild.solberg@sirkel.no