Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Første seilas med det «brune gullet» fra Øra

Endelig kan første last med amber skipes ut fra Borg Havn i Fredrikstad

Første seilas med det «brune gullet» fra Øra

Ca. 90 000 tonn glassemballasje sorteres hvert år på Sirkels gjenvinningsanleggepå Øra i Fredrikstad som startet opp i begynnelsen av 2020.

Frem til det nye anlegget sto klart ble glassemballasjen sortert på anlegget på Onsøy i Fredrikstad, her ble glasset sortert i to fargesorteringer, blankt og grønnmiks.

På det moderne anlegget på Øra sorteres det nå tre fargesorteringer, grønt, amber (brunt) og flint (blankt). Amber er det «brune gullet» og har en høyere verdi når det sortereres ut og selges separat.

– Det er flott at vi endelig kan laste den første båten med amber, sier Morten Sundell, administrerende direktør i Sirkel Glass. Dette er en milepæl og vi er stolte av å levere råvarer som møter glassverkenes skyhøye kvalitetskrav.

Per tonn brunt glass skal det være under 20 g keramikk, porselen og steintøy, under 3 gram ikke-magnetisk metall og under 2 gram magnetisk metall, i tillegg til strenge krav på organisk.

Se mer om båtlasten i filmen under:

– Kvalitetskravene blir stadig høyere i takt med at glassverkene øker andel resirkulert glass i produksjonen, hver dag er en kamp for å møte disse kravene. For å lykkes med en sirkulær økonomi er det avgjørende å jobbe med kvalitet i alle ledd av verdisirkelen, fortsetter Sundell.

Det er ca 4000 tonn amber som nå er på vei til glassverket Verallia i Figueira da Foz, i Portugal. Her skal det blåses nytt liv i glasset som blir til ny emballasje som igjen skal fylles med nye produkter.

– Andersen & Mørck har hatt gleden av å håndtere Sirkel Glass sine skipsanløp gjennom flere år. Det å kunne jobbe med aktører innen den sirkulære økonomien er både spennende, utfordrende og givende. Det er en omfattende operasjon som må planlegges nøye, når 4000 tonn glass skal fraktes til kaia og videre ombord i fartøy ved Borg Havn. Våre skipsagenter er bindeleddet mellom de ulike aktørene som er involvert i denne prosessen. Vi holder kontinuerlig kontakt med skip og rederi, og planlegger anløpet i tett dialog med Sirkel Glass. Nøkkelen til en vellykket logistikk prosess er god kommunikasjon fra et tidlig stadium, noe som er godt innarbeidet med Sirkel Glass gjennom flere års samarbeid, sier Teamleader i Andersen & Mørck, Richard Lindstrøm.

-Å kalle glasset for det «brune gullet» er nok å ta litt hardt i. Resirkulert glass har negativ verdi når man ser på kostnadene det innebærer å samle inn og gjenvinne emballasjen. Det er Sirkels medlemmer som i hovedsak finansierer ordningen ved at de betaler et vederlag per emballasjeenhet som settes på det norske markedet. Vi ser på resirkuleringen av glassemballasje som et samfunnsoppdrag og vi er stolte av å jobbe med et materiale som til de grader er sirkulært og som har et fungerende marked for resirkulerte råvarer. Glass kan gjenvinnes i det uendelige og det skjer hver dag på glassverk i hele Europa, avslutter Sundell.

Resirkulert glass i fargen amber lastes opp på båt med mål for Portugal