Det blomstrer som aldri før i vakre Hardanger. En ny generasjon bønder har satt seg som mål å ta opp konkurransen med utenlandske bobler, både til de små feiringene i hverdagen og til 17. mai frokosten. Og det med knasende, saftige hardangerepler.
Midt i blomstringa var vi så heldige å få ta en prat med en av disse fremadstormende unge bøndene, Hardangerbonden, Ingrid Sekse (41) fra gården Sekse i Hardanger.
– Vi er ca. 25 profesjonelle siderbønder i Hardanger per i dag. Vi har et fantastisk miljø der vi støtter hverandre og utveksler kunnskap og erfaringer. Det er viktig at jeg produserer sider av høy kvalitet slik at du får lyst til å smake på naboens sider, forteller Ingrid.
Ingrid vokste opp på gården, men det var aldri planen at hun skulle bli bonde. Nå er hun 10. generasjon bonde på gården og har allerede 10-års erfaring som fulltidsbonde.
– Jeg ble bonde fordi faren min ble alvorlig syk og døde etter kort tid. Valget sto mellom å selge gården eller å ta over, det var nå eller aldri, og det ble nå.
Å være bonde er det kuleste yrket man kan ha, men det innebærer også høy risiko. Hvis jeg har 100 tonn epler på trærne og det kommer en høststorm, har jeg ikke den samme avlingen lenger. Det er godt å puste ut når eplene er plukket og står i kasser klare for pressing, fortsetter Ingrid.
Sider fra Hardanger er en geografisk beskyttet benevning akkurat som Champagne. I 2023 produserte Siderprodusentene i Hardanger 750 000 liter sider, målet er å produsere 1 mill. liter sider per år. Nesten 100 % av de literne tappes på glassflasker.
– Vi produserer både eplemost og sider på gården. Det er avgjørende for meg å bruke emballasje som er resirkulert og som kan resirkuleres. Det skal være eksklusive produkter. Det er viktig at emballasjen ikke setter smak på innholdet og at den tåler boblene i sideren.
Siderprodusentene i Hardanger har dannet Siderklynga. Siderklynga har ambisjon om at veksten i sidernæringa også skal gi verdiskaping for øvrige bransjer som reiseliv, råvareprodusenter, industri og forskning.
– Det er veldig inspirerende og kjekt å være del av et ungt, innovativt og satsningsvillig miljø. Vi er veldig glade for at norske og internasjonale forbrukere har fått øynene opp for ekte sider fra Norge. Norsk sider er godt alternativ til musserende og hvitvin, og har en annen smaksprofil enn mange forventer. Produktporteføljen blir stadig mer variert fra det tørre til sødmefulle, og nye varianter med tilsettinger og nye produksjonsmetoder, sier Anna Gursli Langesæter, daglig leder Siderklynga/Hardanger siderprodusentlag
Emballasjegrossisten Nordic Pack har samarbeidet med siderbøndene i en årrekke, og har til og med sin helt egen «siderdame». Mona Berg, lar seg imponere av skaperkraften til eplebøndene.
– Å få være med på reisen og tilby den unike emballasjen til siderproduksjonen i Hardanger og resten av landet er et privilegium. Jeg vil påstå at både eplebøndene og eplene i Norge er i verdensklasse, og den norske sideren fortjener emballasje som beskytter innholdet på best mulig måte. Glassflasker er den optimale emballasjen for sider, for glass avgir hverken smak eller lukt og er 100 % tett. Det er ikke uten grunn at glassemballasje er den tradisjonelle og ofte foretrukne emballasjen for sider. Siderbønder som bruker glassflasker, sikrer derfor ikke bare at sideren smaker bra, men bidrar også til mer bærekraftig praksis.
Sirkel sørger for gjenvinning av glassflaskene som sendes til gjenvinning. Markeds- og kommunikasjonssjef Gunhild Solberg, fikk mulighet til å besøke Hardangerbonden i mai.
– Den er lett å bli entusiastisk for den fremvoksende sidernæringa, både på grunn av de fantastiske produktene og valget av emballasje. Siderprodusenter som velger glassemballasje skal være sikre på at Sirkel sørger for gjenvinning av disse. Glassemballasje består av resirkulert glass og kan gjenvinnes i det uendelige.
Sidernæringen har hårete mål mot 2030. Målsetningen er at det skal være 100 siderprodusenter som skal produsere 2,9 mill. liter årlig. Per i dag er det ca 60 siderprodusenter rundt om i landet.
Det har vært en rivende utvikling i salg av norsk sider. I 2012 ble det solgt 24 000 liter, i 2023 ble det solgt 500 000 liter sider fra Hardanger og 600 000 liter totalt på nasjonalt nivå. En del av økningen skyldes at det i perioden har blitt tillatt å selge sider direkte fra produsenten.
– Sider utgjør kun 0,5 % av salget på Vinmonopolet, så salgspotensialet er enormt! Neste satsing er eksport. Sider frå Hardanger vinner priser internasjonalt og vi har stor tro på internasjonal suksess, avslutter Anna Gursli Langesæter.