Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Brukte tacoglass og julebrusflasker er inne i varmen hos Michelin-restaurantene

I disse dager er det ett år siden glassovnen varmet opp verkstedet på Vaterland for første gang. Det lille "glassverket" Studio Sirkel drives av Sirkel. Glassverket er det eneste i landet som bruker 100 % resirkulert emballasjeglass i produksjonen.

Fra søpla til Michelin

I disse dager er det ett år siden glassovnen varmet opp verkstedet på Vaterland for første gang. Det lille «glassverket» Studio Sirkel drives av Sirkel. Glassverket er det eneste i landet som bruker 100 % resirkulert emballasjeglass i produksjonen.

Det er ikke bare i Studio Sirkel det er godt og varmt. Velkomsten fra omgivelsene har også vært brennheit. I samarbeid med designerne i Odd Standard har produktene fra Studio Sirkel nådd landets aller mest eksklusive restauranter. Både Michelinrestaurantene Credo i Trondheim og  Restaurant RE-NAA i Stavanger serverer sine lekreste retter på resirkulert glass som er samlet inn fra folk i hele landet. Det samme gjelder flere anerkjente restauranter i Norge og utlandet.

-Vi har samarbeidet tett med Studio Sirkel gjennom deres første år, og det har vært veldig givende og lærerikt! Det er fantastisk å jobbe med folk som har både mye kunnskap og enormt engasjement. Viljen og lysten til å utforske og prøve ut ting gjør Studio Sirkel til en veldig god match for Odd Standard, sier Tonje Sandberg i Odd Standard.

Les også: https://www.nrk.no/kultur/xl/heidi-lager-glass-til-michelin-restauranter-med-rastoff-fra-sopla-1.16065789

I 2018 åpnet Restaurant Rest i Oslo, de ønsket seg dekketøy av resirkulert glass til åpningen av restauranten. I samarbeid med Odd Standard og Formbar glassverksted leverte Sirkel dekketøyet i 100% resirkulert glass. Dette prosjektet var også første spire til etableringen av Studio Sirkel.

– Vi opplevde stor entusiasme rundt de resirkulerte produktene og at det kunne være potensial for flere prosjekter som Restaurant Rest. Det viste seg å stemme! Vi har hatt flere spennende samarbeid dette året og har mer å se frem til i 2023, sier prosjektleder for Studio Sirkel, Gunhild Solberg.

Med Studio Sirkel ønsker vi å vise at glass er et fantastisk materiale som det er verdt å ta vare på og gjennom det motivere til å kildesortere enda mer glassemballasje.

-Vi jobber for at 100 % av glassemballasjen skal kildesorteres og få nytt liv som emballasje. Nordmenn er veldig flinke til  å kildesortere glassflasker, med en returprosent på 95 %.  Annen glassemballasje som syltetøyglass, pestoglass etc. har en noe lavere returgrad, så her har vi potensial til å bli flinkere, sier Morten Sundell, adm.dir i Sirkel Glass.

De sjenerte og de misforståtte

-I løpet av det første driftsåret har vi lært at det uperfekte er det folk vil ha. Det startet med at vi produserte påfyll av vann-karafler til Restaurant Rest. Jeg hadde jobbet for å produsere karaflene i tråd med designet. Da Restaurant Rest var på besøk, kom de over noen karafler som hadde noen skavanker og som hadde gått litt skeis i produksjonen. Det var disse Jimmy Øien og Øystein Ruud ville ha med seg tilbake til restauranten. De odde karaflene har litt mer personlighet og har fått navnet de sjenerte og de misforståtte, og er desidert de mest populære karaflene, sier glassblåser Heidi Skofsrud.

Les også: https://www.dn.no/d2/design/gjenbruk/barekraft/michelin/lager-glass-til-michelin-restauranter-av-gamle-vinflasker-og-syltetoyglass/2-1-1332195

 

De sjenerte og de misforståtte karaflene er de mest populære!

Fra juleakevitt til julekule

Anora (tidl. Arcus) var tidlig ute med et ønske om samarbeid med Studio Sirkel. De produserer den folkekjære Gilde Juleaquavit og ønsket å lansere årets akevitt med produkter produsert av fjorårets Gilde Juleaquavitflasker.

Til lanseringen i september ble det produsert julekuler, karafler og vaser. Alle produktene er produsert i Studio Sirkel med 100% resirkulert glass fra fjorårets juleaquavitflasker.

-For oss har det vært utrolig inspirerende å få lov til å jobbe sammen med de dyktige damene i Studio Sirkel. Bærekraft og sirkularitet er viktige forutsetninger når vi produserer våre akevitter. Gilde Juleaquavit selges utelukkende i glassflasker, og selv om nordmenn er flinke til å resirkulere glass er det likevel viktig for oss å fortsette å ha et positivt og inspirerende fokus på gjenvinning av akevittflaskene ut mot våre kunder og kontakter. De nydelige julekulene og bordpynten som Heidi har laget av gamle Gilde Juleaquavit glassflasker er et synlig bevis på de mulighetene som finnes med resirkulert glass, og de har skapt stor entusiasme både internt og eksternt, sier Cornelia Haavind, Senior Marketing Brand Manager, Anora.

-Vi setter veldig stor pris på at medlemmene tar kontakt og ønsker samarbeid. Det er en veldig fin måte å vise glassets verdisirkel og å øke tilliten til at det faktisk nytter, fortsetter Solberg.

 

Lansering av årets Gilde Juleaquavit, med julekuler, vaser og karafler produsert av 100% resirkulert glass fra fjorårets aquavitflasker. Foto: Victor Noren.
Workshop i Studio Sirkel med Cornelia Haavind (Anora), Gunhild Solberg (Studio Sirkel) Renate Nikolaisen og Atle Minothi (Anora) og Heidi Skofsrud (Studio Sirkel). Foto: Johannes Granseth

Håper på enda et brennheit år

Mottakelsen av Studio Sirkel har vært over all forventning. Vi er veldig takknemlig for alle gode samarbeidspartnere og alle som støtter oss i arbeidet.

– Vi har mange spennende prosjekter på blokka for 2023. Lansering av produkter sammen med  Wik & Walsøe og videre samarbeid med Odd Standard er noe av det vi ser frem til. I tillegg gleder vi oss til å utvikle Sirkel-serien videre og håper å kunne lage både glass og lamper i løpet av året, avslutter Solberg.

Ta kontakt hvis dere har et spennende samarbeidsprosjekt og følg oss gjerne Instagram og Facebook.

 

Team Studio Sirkel: Heidi Skofsrud (Glassblåser) og Gunhild Solberg (prosjektleder) Foto: Per Tore Molvær