Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Nå skal folk legge merke til merkene!

21.oktober - 17.november samler bransjen seg til et felles krafttak for at folk skal legge merke til de nasjonale sorteringsmerkene.

Legg merke til merkene!

I 2020 ble de nye nasjonale sorteringsmerkene lansert. Siden lanseringen har både renovasjonsselskapene og produsentene gjort en stor innsats for å ta i bruk de nye merkene, både på emballasje og i avfallsinnsamlingen.

For første gang etter lanseringen samler bransjen seg i et felles krafttak for å hjelpe folk til å legge merke til merkene. Loop har utviklet kampanjen og kampanjeperioden er 21. oktober- 17. november.

Kampanjen vil blant annet spres i sosiale medier, på kino, busser og renovasjonsbiler, utendørs reklame etc.

– Vi har virkelig tro på at en felles kampanje, med så bred distribusjon vil ha stor effekt, sier markeds- og kommunikasjonssjef Gunhild Solberg.

Les mer om kampanjen her

Se landingssiden for kampanjen på sortere.no

Flere legger merke til merkene

I Loops innsiktsundersøkelse fra 2023, om nordmenns forhold til kildesortering, kommer det frem at 51 % oppgir at de ser etter merking på emballasjen hvis de er usikre på kildesorteringen.

Andelen som har lagt merke til de nye sorteringsmerkene har gått opp fra 26 prosent i 2021 til 62
prosent i 2023.

På spørsmål om sorteringsmerkene, oppgir 63 % at merkene hjelper dem til å kildesortere riktig, og 60 % oppgir at de forstår hva symbolene betyr.

I Sirkels innsiktsundersøkelse fra juli 2024 oppgir 50 % at de har lagt merke til symbolene for glass- og metallemballasje på emballasje eller avfallsystem.

Potensial for bedre merking av glassemballasjen

En fersk butikkundersøkelse som NielsenIQ har utført på vegne av Returselskapene og Grønt Punkt Norge, viser at det fremdeles er mye potensial for riktig merking av emballasjen.  Undersøkelsen gjorde en kartlegging av de 200 mest omsatte produktene i hver emballasjetype.

Undersøkelsen viser at 63 % av de 200 mest omsatte produktene, uavhengig av emballasje, er merket med de nasjonale sorteringsmerkene.

For glassemballasje er tallet en del lavere. Når man ser på de 200 mest omsatte produktene på glassemballasje, er 44 % merket med den nasjonale merkeordningen.

– En del av varene er importert, det er nok noe av årsaken til man ikke har tatt i bruke de nye merkene. Det er også noen norskproduserte varer som ikke har oppdatert merking. Vi håper at denne kampanjen vil motivere produsentene til å ta i bruk de nye merkene. EU har startet arbeidet med å utarbeide en ny merkeordning for EU-landene.  Vi har et håp om at de ser til Norden i dette arbeidet. Et felles merkesystem for Europa vil gjøre det enklere, avslutter Solberg.

Mer informasjon om merking av glassemballasje finner du her.